Introduktion
Sæsonen løber for langt de fleste af vores hold fra september til april, og kommer så afhængigt af helligdage m.m. til at strække sig over ca. 25-28 gange á 2 timer. Aktiviteter afholdes på faste hverdage, normalt i eftermiddags og aften-timerne og strækker sig over 1,5 - 2 timer.
Vi holder normalt følgende pauser/ferier i løbet af sæsonen:
Uge 42, uge 50 - uge 1 (begge uger inklusive), uge 7 + påske tirsdag - mandag.
Forslag til sæsonplan
Uge 35
Velkommen - Lær hinanden at kende lege + aktiviteter. F.eks. “vær en robot”, Makey-makey.
Introduktion til micro:bit.
Der arbejdes kun med selve micro:bit’en til at starte med for at lære om MakeCode programmering og om de sensorer (input) og aktuatorer (output), der sidder på micro:bit’en
Introduktion til breadboard’et - Hvordan bygger jeg simple kredsløb på et breadboard (ingen programmering)? Breadboardet forsynes dog gennem micro:bit og Firefly.
- Hvordan ligger forbindelsesbanerne i breadboardet
- Lysdioder og knapper
- Formodstand til lysdiode ved 3,3V og 5V (Ohms lov)
- Farvekoder for modstande
- Seriekredsløb (Sæt 2 knapper i serie, så begge skal holdes nede for at tænde lysdiode)
- Parallelkredsløb (Sæt 2 knapper i parallel så kun en behøver at blive holdt nede for at tænde en lysdiode)
- Lære at tegne diagrammer og forstå de første diagramsymboler (Strømforsyning, modstand, lysdiode, knap, jord/GND)
Videre med diagrammer og kredsløb på breadboard
- Hvad er en drejemodstand? Forklaring og diagramsymboler
- Drejemodstand og lysdiode til at styre lysstyrke
- Hvad er analog og digital?
- Drejemodstand og DC motor - skru op og ned for motorens hastighed.
- Opgaver med kredsløb, der skal bygges og afprøves
Micro:bit’en og breadboard’et.
Digitale signaler ud af micro:bit’en
- Tænd/sluk en lysdiode
Digitale signaler ind i micro:bit’en
- Læs en knap og udskriv via serial
- Læs en knap og tænd/sluk lysdiode
- Reaktionsspil med knap og lysdiode + serial
- Analog læsning af potentiometer og aflæsning via serial
Videre med micro:bit og micro:bit kit’et
Tag udgangspunkt i eksemplerne:
https://www.teknologiundervisning.dk/elev-opgaver/teknologikasse/
Uge 42
Efterårsferie
Fortsæt med eksemplerne fra:
https://www.teknologiundervisning.dk/elev-opgaver/teknologikasse/
Begynd at kombinere eksemplerne fra: https://www.teknologiundervisning.dk/elev-opgaver/teknologikasse/ til små teknologi-værktøjer.
F.eks. en lineal med sonar,...
Projekt sæbedispenser
Byg modellen
Projekt sæbedispenser
Introduktion til servomotor
Projekt sæbedispenser
Afslutning og programmering
Afslutning / Opfølgning / Julehygge
Julepause
Projekt Micro:bit bil
https://www.teknologiskolen.dk/microbit-kit-byg-en-robotbil/
Projekt Micro:bit bil
Sæt sensorer på til linjefølgning.
Projekt Micro:bit bil
Sæt sonar på til afstandsbedømmelse.
Forberedelse til konkurrence
Afholdelse af robotkonkurrence med micro:bit bilen
Uge 7
Vinterferie
Vi åbner op for ideer til egne projekter - primært med udgangspunkt i de ting, der er i micro:bit kassen, men med mulighed for udvidelser.
Idégenerering og gruppedannelse.
Forslag til ideer:
- Tyverialarm til værelset
- Digitale pengeskabe - gæt, hvordan du åbner?
- Fjernstyret bil - enten med 2xmicro:bit eller med micro:bit + app.
- Husautomation - vi bygger et intelligent hus i miniskala
- Interaktiv kunst - hvordan får vi et kunstværk til at reagere på tilskueren?
- Interfaces til digital musik - kræver samspil med musikapplikation på PC.
Fernisering - visning af projekter
Egne projekter runde 2 - nye projekter eller videreudvikling af første projekt.
Uge 17
Uddybelse af sæsonplan
Uge 36-37: Micro:bit og MakeCode
Introduktion til micro:bit og MakeCode
Introduktion til sensorer og aktuatorer på micro:biten
Sensorer og aktuatorer på micro:biten
Sensorer: Lys, lyd (micro:bit version 2.0), knap, berøring (på det gyldne bånd), magnetfelt/kompas, orientering, acceleration, temperatur.
Aktuatorer: Højtaler, LED.
Uge 38: Breadboard
Hvordan ligger forbindelsesbanerne i breadboardet?
Lysdioder og knapper
Formodstand til lysdiode ved 3,3V og 5V (Ohms lov)
Farvekoder for modstande
Seriekredsløb (Sæt 2 knapper i serie, så begge skal holdes nede for at tænde lysdiode)
Parallelkredsløb (Sæt 2 knapper i parallel så kun en behøver at blive holdt nede for at tænde en lysdiode)
Lære at tegne diagrammer og forstå de første diagramsymboler (Strømforsyning, modstand, lysdiode, knap, jord/GND)
Uge 39: Diagrammer og kredsløb på breadboard
Hvad er en drejemodstand?
Drejemodstand og lysdiode til at styre lysstyrke
Hvad er analog og digital?
Drejemodstand og DC motor - skru op og ned for motorens hastighed
Opgaver med kredsløb, der skal bygges og afprøves
Kredsløbsopgaver LET
Kredsløbsopgaver SVÆR
Uge 40: Digitale og analoge signaler med micro:bit og breadboard
Seriel kommunikation med computeren
Tilslutning og læsning af knap
Digitale signaler ud af micro:bit’en
Digitale signaler ind i micro:bit’en
- Læs en knap og udskriv via seriel
- Læs en knap og tænd/sluk lysdiode
- Reaktionsspil med knap og lysdiode + seriel
- Analog læsning af potentiometer og aflæsning via seriel
Uge 41-43: Micro:bit og elektroniske komponenter
Introduktion til FireFly og elektriske komponenter inklusiv små eksempler findes på nedenstående link. Læg mærke til at ikke alle komponenter, der bliver beskrevet findes i teknologikassen.
Uge 2-6: Projekt micro:bit-bil
Uge 2
Byg micro:bit-bilen og programmer den uden brug af ekstra sensorer.
Byggevejledninger kan findes her:
Idéer til programmering kan findes her:
Uge 3
Sæt sensorer på til linjefølgning. En bane til brug med linjefølgeren kan printes herfra: Bane.
Uge 4
Sæt sonar på til afstandsbedømmelse.
Uge 5
Forberedelse til konkurrence.
Uge 6
Afholdelse af robotkonkurrence med micro:bit-bilen.
Uge 8-12: Projektrunde 1
Vi åbner op for ideer til egne projekter - primært med udgangspunkt i de ting, der er i mikro:bit kassen, men med mulighed for udvidelser.
Idégenerering og gruppedannelse.
Forslag til ideer:
- Tyverialarm til værelset
- Digitale pengeskabe - gæt, hvordan du åbner?
- Fjernstyret bil - enten med 2x micro:bit eller med micro:bit + app.
- Husautomation - vi bygger et intelligent hus i miniskala
- Interaktiv kunst - hvordan får vi et kunstværk til at reagere på tilskueren
- Interfaces til digital musik - kræver samspil med musikapplikation på PC.
Uge 13-16: Projektrunde 2
Egne projekter runde 2 - nye projekter eller videreudvikling af første projekt.
Om teknologiundervisning
En frivillig forening der tilbyder teknologiske fritidsaktiviteter
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed di am nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et ju sto duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea
Kontakt
Har du brug for at vide mere om vores projekter?
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit