Programmering

Knapper og diagrammer

clock 30 min
user 4. - 6. klasse
Svær
Denne vejledning vil forberede læreren til at introducere knapper og diagrammer i en 4-6. klasse i forbindelse med hæfte 3.
Indhold
Det her er med i materialet:

Gennemgang af hæftet

Vejledningen gennemgår teorien, der hører til hæftet samt forsøget. Der er også en vejledning til hvordan quizzen skal laves og forslag til undervisningsforløb.
Formålet med hæfte 3 er at introducere en ny komponent, som børnene skal prøve at Bygge Kredsløb med. Derudover vil de også blive introduceret til hvordan man laver diagrammer.

Læringsmål

  • Eleven forstår hvad en Knap er.
  • Eleven kan bruge en Knap i et Kredsløb .
  • Eleven kan identificere symbolerne for en Lysdiode, Modstand , Knap og et Batteri .
  • Eleven kan tegne et diagram ud fra et Kredsløb .

Gennemgang af hæftet

Dette afsnit indeholder en forklaring af de emner, der bliver introduceret i hæfte 3. Det skal bruges til at opdatere lærerens viden om emnet, så der ikke er behov for at gøre yderligere research af emnerne inden undervisningen.

Knapper

Den nye komponent, som eleverne bliver introduceret for i dette hæfte, er en Knap . Nedenstående billede illustrerer, hvordan det kan se ud indeni en Knap . Når der ikke bliver trykket på knappen, er der ikke nogen forbindelse mellem de to metalplader og der kan ikke løbe en Strøm gennem knappen. Det er vist med rød farve. Når knappen bliver trykket ned, bliver der skabt en forbindelse mellem de to metalplader, hvilket tillader at en Strøm kan løbe gennem knappen. Det er vist med grøn farve.

single stock

Tegn meget gerne ovenstående figur for eleverne, når i på klassen gennemgår hvordan en Knap virker.

Herefter bliver eleverne bedt om at Bygge samme Kredsløb fra hæfte 2, men nu med en Knap , der kan kontrollere lysdioden. Der er sat et billede ind i hæftet af det Kredsløb de skal Bygge. hvis de har bygget kredsløbet korrekt, vil lysdioden lyse, når eleven trykker på knappen.

kredsloeb

Diagrammer

Børnene vil blive introduceret for diagrammer. Et diagram er en grafisk repræsentation af et Kredsløb . Komponenterne i diagrammet bliver illustreret med symboler og forbindelserne mellem komponenterne er illustreret med en streg. I nedenstående skema er der en oversigt over de komponenter vi har arbejdet med, og deres symbol .

symboler

På nedenstående billede er først kredsløbet med knappen, som eleverne har bygget. Herefter er kredsløbet tegnet som et diagram, hvor komponenterne er vist med billeder. Til sidst er diagrammet tegnet, hvor symbolerne for komponenterne er brugt. Det kan godt være svært for eleverne at se sammenhængen mellem de tre figurer, derfor kan du med fordel vise eleverne nedenstående figur . Der har desværre ikke været plads i hæftet til at indsætte den.

Skaermbillede 2020 10 25 201758

Opgaver

I opgaverne skal eleverne kigge på et diagram og bygge det på deres Breadboard . Der er to opgaver.

Opgave 1

single-teacher-stock

Eleverne skal bygge det Kredsløb , der er vist til højre. Kredsløbet er magen til det Kredsløb , som de blev bedt om at Bygge i afsnittet om knapper. Lad være med at fortælle dem at det er det samme Kredsløb , fordi så kan de se løsningen i hæftet. Eleverne skal selv prøve at ’oversætte’ diagrammet til breadboardet. Bed eleverne om at fjerne alle komponenterne fra breadboardet inden de skal i gang med opgaven. Et forslag til en løsning til opgave 1 ses nedenfor. Opgaven er løst korrekt, hvis lysdioden lyser, når der bliver trykket på knappen.

kredsløb

Opgave 2

opgave-2

Eleverne skal nu Bygge et Kredsløb ud fra et diagram, hvor komponenterne er repræsenteret med symboler. Diagrammet er vist til højre. Det er en god idé, hvis eleven starter med at finde ud af hvilke komponenter, der skal bruges i kredsløbet. Her kan de kigge på skemaet med oversigten over symboler, som er i hæftet. Et forslag til en løsning til opgave 2 ses på nedenstående billede. hvis eleven har bygget kredsløbet korrekt, vil lysdioden lyse, når der bliver trykket på begge knapper.

Skærmbillede 2020-10-25 202233

Eleven kan lave fejl både i opgave 1 og opgave 2. hvis lysdioden ikke lyser, når eleven trykker på knappen/knapperne, kan der være flere årsager:

  • Nogle komponenter er ikke forbundet. Vær sikker på at de komponenter, der skal være
    forbundet, deler bane.
  • Lysdioden vender forkert. Det lange ben (+) skal være forbundet til knappen. Det korte ben (-) skal være forbundet til modstanden.
  • Batterierne er løbet tør for Strøm .
  • Det er ikke den rigtige Modstand der er brugt. Modstanden skal være på 110 ohm.
  • Lysdioden er i stykker. Prøv at test med en anden Lysdiode.

Quiz

Der er lavet en quiz til hæftet, som kan give dig et indblik i, hvor meget eleverne har forstået af materialet, og om der er nogle særlige ting der skal arbejdes mere med. Det er meningen, at eleverne skal bruge hæftet som et hjælpemiddel under quizzen, da de lærer af at lede efter svarene i hæftet fremfor at gætte.

Når du skal lave quizzen med dine elever, skal du først oprette en link til din klasse, så du kan se resultaterne efterfølgende. Du skal gå ind på følgende hjemmeside:

http://www.teknologiskolen.dk/haefter/haefte-3/

Her skal du klikke på knappen ”Opret klassekode”. Du bliver dernæst præsenteret for en hjemmeside, hvor du får det link, som eleverne skal bruge for at få adgang til quizzen. Du kan også se den Kode , som du skal bruge for at hente svarene igen samt en klassekode. Det er vigtigt, at du gemmer de to koder. De er markeret med fed Tekst .

hvis du trykker på ”Klik her for at generere et kortlink” bliver du viderestillet til www.kortlink.dk, hvor det lange link dine elever skal bruge for at få adgang til quizzen, bliver lavet om til et kort link. Formålet med et kort link er at du kan skrive det på tavlen i klassen, så eleverne kan komme ind på quizzen. Når man klikker på linket, kommer man ind på en ny side, som ser således ud:

kortlink

Dette kortlink ( i eksemplet her: kortlink.dk/24she ) kan du skrive op på tavlen. Det gør det lettere for eleverne at skrive det ind på en computer, tablet eller telefon.
Når eleverne åbner quizzen, vil klassekoden stå øverst som her:

klassekode

Det er vigtigt, at eleverne ikke ændrer klassekoden. hvis klassekoden ikke er udfyldt, har du fået klassekoden fra den hjemmeside, du var inde på for at oprette quizzen.

For at hente svarene fra quizzen går du ind på http://www.teknologiskolen.dk/haefter/haefte-3/ Her udfyldes din klassekode og pinkode som du gemte før, og så downloades et Excel ark med anonyme besvarelser.

hent-resultater

Forslag til undervisningsforløb

Dette afsnit giver eksempler på, hvordan hæfte 4 kan bruges sammen med din klasse. Der vil være eksempler på forløb der varer 45 min, 60 min og 90 min.

45-min
60-min
90-min

Om teknologiundervisning

En frivillig forening der tilbyder teknologiske fritidsaktiviteter

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed di am nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et ju sto duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea

om-teknologiskolen

Kontakt

Har du brug for at vide mere om vores projekter?

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit

text-image-kontakt