Knapper
Når du tænder og slukker for lyset derhjemme bruger du en kontakt. Kan du huske kredsløbet vi byggede I hæfte 2? Vi kan tilføje en Knap Knap Hardware Du kan bruge en knap til at afbryde strømmen til... Læs mere I kredsløbet, så vi kan tænde og slukke for dioden.
Når du trykker på knappen, løber strømmen gennem knappen og dioden lyser.
Når du ikke trykker på knappen, kan der ikke løbe en Strøm Strøm Elektronik Strøm er elektroner, som løber fra den negative side til... Læs mere gennem knappen og dioden vil ikke lyse.
Opgaver
Byg et kredsløb, hvor en lysdiode begynder at lyse, når du trykker på en knap. Start med at byg kredsløbet fra hæfte 2. Prøv selv at sætte en knap ind I kredsløbet.
Hvis du har brug for hjælp kan du kigge på billedet.
Diagram
Når du vil vise andre dit Kredsløb Kredsløb Elektronik Det hedder et elektrisk kredsløb, når man har samlet noget... Læs mere , kan du gøre det med et diagram. Et diagram er en måde, man kan tegne et Kredsløb Kredsløb Elektronik Det hedder et elektrisk kredsløb, når man har samlet noget... Læs mere på. I et diagram bruger man symboler i stedet for en tegning af komponenten. Man sætter symboler sammen med streger for at vise en forbindelse.
Til højre er kredsløbet fra side 1 lavet om til et diagram uden symboler. Man kan se at komponenterne hænger sammen med en streg. Stregen svarer til en forbindelse på breadboardet.
Til højre er billederne blevet udskiftet med symboler. Det er det samme Kredsløb Kredsløb Elektronik Det hedder et elektrisk kredsløb, når man har samlet noget... Læs mere som før.
Oversigt over symboler
Her kan du se en oversigt over de komponenter vi har arbejdet med og hvordan deres symbol Char Variabeltype - Programmering Char er en forkortelse for det engelske ord character. Læs mere ser ud.
Opgaver
Du skal bygge et kresløb ud fra diagrammet.
På diagrammet er der 1 knap, 1 modstand, 1 lysdiode og 1 batteri. Hvis du har bygget kredsløbet rigtigt, vil lysdioden lyse, når du trykker på knappen.
Du skal bygge et kresløb ud fra diagrammet
På diagrammet er der 1 batteri, 2 knapper, 1 modstand og 1 lysdiode. Start med at find ud af hvilke komponenter, der er hvilke symboler. Hvis du har bygget det rigtigt, skal lysdioden tænde, når du holder begge knapper nede.
HINT: Kig på oversigt over symboler.