Programmering

Test din reaktionstid med en microbit

clock 90 min
user 7.-9. klasse
Let
Lad eleverne teste deres reaktionstid ved at lave opgaverne i lektionen. For at gøre det, skal der laves et program i MakeCode og bruges en microbit. Der skal skrives 2 programmer. Det første er et spil hvor eleverne kan dyste imod hinanden, og det næste viser præcist hvor hurtig deres reaktionstid er.
Indhold
Det her er med i materialet:
Varighed: 2 lektioner  Motivation:  Der findes mange grunde til, hvorfor det er godt at kunne måle reaktionstid. Vi har som mennesker brug for at kunne reagere hurtigt, bl.a. i trafikken til sport og i f.eks. computerspil. Men hvor hurtige er vi egentlig, og hvem er den hurtigste i klassen?

Se mere her: https://naturvidenskabsfestival.dk/tildinundervisning/maal-paa-dig-og-dine-kammerater 

Fag: Fysik/Kemi/Matematik/Idræt  Elektronik og kredsløb  Reaktionstid  Tidsmåling  Omregning af enheder (sekunder, millisekunder, microsekunder) 
 Mål for undervisningen: 

At eleverne kan definere og bruge begrebet reaktionstid.  At eleverne kender, og kan forklare, forskellen mellem milli- og mikrosekunder  At eleverne kan bruge MakeCode blokprogrammering til at programmere de integrerede knapper på en Micro:Bit  At eleverne kan bygge simple elektroniske kredsløb med en Micro:Bit og mindst én ekstern knap  At eleverne kan bruge MakeCode til at opfinde og udvikle selvdefinerede funktioner der udvider reaktionstidsmåleren. 
Om forløbet:  Dette forløb går ud på at bygge en reaktionstidsmåler ved hjælp af en Micro:Bit.   Forløbet er inddelt i fire dele:  Opsætningen og parringen af elevernes Micro:Bit og computer.  Programmering af et lille spil, hvor eleverne kan dyste imod hinanden for at finde ud af, hvem der er hurtigst. (Hvis det er ønsket, kan der her nemt indføres en klasse-dyst, for at finde den hurtigste elev) Derefter bliver programmet skrevet om til at vise elevernes rent faktiske reaktionstid, når de prøver på at reagere så hurtig som mulig (Hvis det er ønsket, kan der her laves tabeller over elevernes tider, og finde klasse-gennemsnittet, og andre statistiske beregninger)  Til sidst tilsluttes Micro:Bit’ten til Firefly’en og et lille elektonisk kredsløb, for at eleverne bliver opmærksomme på, at de kan programmere mere end ”kun” Micro:Bit’ten. (Hvis det er ønsket, kan kredsløbet udvides med lysdioder og andre komponenter, for at øge elektronik-delen af forløbet. I så fald ville det give mening også at snakke om Ohm’s lov, kortslutninger, og evt Kirchhoffs lov)   Vi anbefaler at eleverne læser introduktionsteksten (se Test din reaktionstid med en microbit) og/eller introduceres til forløbet på anden vis, før de går i gang, så de er helt med på, hvad det er de skal.  
Debugging/Fejlfinding:  Sørg for at Micro:Bit’ten er tilsluttet til strøm via USB-ledning eller batterikasse.  Parring af enheder:  Hvis ikke vejledningen i elevmaterialet virker, kan MakeCode programmet gemmes manuelt under den tilsluttede Micro:Bit, man trækker hex-filen over på micro:bit-drevet på samme måde som på en USB-nøgle  Hvis der ønskes at bruge bluetooth forbindelse i stedet for USB, og der er problemer med dette, kan en udførlig forklaring findes under https://makecode.microbit.org/v0/reference/bluetooth/bluetooth-pairing   Kontroller at der højst er én ”for altid” løkke.  Få hjælp til at finde kodeblokke i dokumentet…   Hardware delen:  Er kredsløbet tilsluttet en strømkilde/en pin på Micro:Bit’ten?  Er kredsløbet tilsluttet til jord/GND/minus?  Er kredsløbet lukket?  Vender knappen rigtigt?  Er LED’en brændt af?   Hvis det lugter af varmt plastik/gummi, fjern stømkilden fra kredsløbet med det samme – så er der gået noget helt galt og bør undersøges nøjagtigt, før der sættes strøm til igen! 

Om teknologiundervisning

En frivillig forening der tilbyder teknologiske fritidsaktiviteter

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed di am nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et ju sto duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea

om-teknologiskolen

Kontakt

Har du brug for at vide mere om vores projekter?

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit

text-image-kontakt