Sprite
-n, -s
En sprite er en ting, man bruger i programmering. Man bruger det i computerspil. En sprite er lidt ligesom en variabel. Men en variabel kan kun gemme et stykke information. En sprite kan gemme flere stykker information. For eksempel kan en sprite gemme, hvor den er. Den kan måske også gemme, hvor den peger hen. På micro:bitten er en sprite en enkelt lysdiode, som lyser. Den kan man så flytte og dreje.
Eksempler på brug af ordet "sprite"
- Jeg har en sprite til spiller 1 og en sprite til spiller 2 på min micro:bit.
- I mit spil bruger jeg sprites.
- Hvis spriten rører kanten, er det game over!
MakeCode
Tryk først på Avanceret
og tryk så på Spil
eller Game
. Her kan du finde alle de ting, du skal bruge for at lege med sprites. Husk på at spriten skal gemmes i en variabel. I eksemplet bliver en sprite skabt på x=1, y=1. Den tager to skridt fremad og drejer til højre. Det gør den for altid. Tryk på play-knappen for at se spriten i aktion.