Microbit kasse

Fodermaskine

clock 120 min
user 7. - 9. klasse
Middel
I dette forløb skal du lave en fodermaskine med en micro:bit evt. til et kæledyr. Der skal blandt andet arbejdes med en dc-motor og hardware.
Materialeliste
Det skal du bruge:

Introduktion

Når du er færdig med lektionen:

  • Kan du tilkoble en micro:bit til et Robotics Board.
  • Kan du gennem kode få en motor til at køre.
  • Kan du bygge en fodermaskine ud af ting fra hjemmet fx pap, skotøjsæske og en flaske.
  • Kan du programmere noget, der skal ske efter et bestemt stykke tid.

Hardware

Compact Robotics Board

Et Compact Robotics Board kan eksempelvis bruges sammen med micro:bit'en til at køre 4 DC-motorer og 8 servoer. Compact Robotics Boardet har også flere input- og output ben, så det er meget brugbart til forskellige projekter.

Compact Robotics Boardet kan simpelt kodes fra MakeCode ved hjælp af et ekstra bibliotek.

 

billede

Opsætning af Robotics Board og micro:bit

 

billede board og microbit batterier

 

DC-Motor

En DC-Motor, kan styres med Robotics Boardet og kan med forskellige hastigheder dreje fremad eller baglens.

En DC-Motor er en aktuator. Du kan læse mere om aktuatorer her: Aktuator

 

billede

Opsætning af DC-Motor og Robotics Board

På Robotics Boardet er der fire motorforbindelser, længst mod venstre er nummer 1. Hvis du vælger motorforbindelse nummer 1, skal du senere også vælge motor 1 i MakeCode. Forbind din motor til boardet og tilslut en batteriforsyning som vist.

billede

Software

Introduktion

Du skal i denne step by step guide programmere en fodermaskine.

Programmeringen foregår i Makecode.

Når du er færdig med at programmere, vil dit program se sådan ud:

Skaermbillede 2023 01 22 113645

 

Tilkobling af micro:bit

Før du kan begynde at programmere din fodermaskine, skal du have sat din micro:bit op til at modtage din kode fra computeren:

 

Step 1

Forbind din micro:bit til din computer med USB-kablet.

 

Step 2

Åben Google Chrome browseren, for at være sikker på, at det hele virker som i denne guide.

Gå ind på Makecode.

Tryk "nyt projekt" og kald dit projekt "Fodermaskine".

 

Step 3

Slet kodeblokken "for altid", så du kun har "når programmet starter". Det gøres ved at trække den ud til venstre.

Slet for altid

 

 

Step 4

Indsæt "Vis ikon" og vælg dit eget ikon eller ikonet vist på billedet.

Vis ikon 'flueben'

 

Step 5

Tilkobl din micro:bit til browserprogrammet ved at trykke på de 3 prikker:

Skaermbillede 2022 10 28 133739

 

Step 6

Tryk derefter "par enhed".

Nu vil din micro:bit blive vist, som på følgende billede. Du skal nu connecte din micro:bit. Det gøres ved at trykke på BBC micro:bit og trykke connect:

Skaermbillede 2022 10 28 134051

 

Step 7

Du kan nu overfører koden fra Makecode til din micro:bit ved at trykke "Hent":

Skaermbillede 2022 10 28 134413

 

Du er nu klar til at programmere din fodermaskine.

Programmering af fodermaskine

Fodermaskinen består af en del hardware, så du skal starte med at få softwaren til DC-motoren til at virke og bagefter bygge resten.

For at programmere fodermaskinen skal du først installere et ekstra kodebibliotek, der skal bruges til Robotics Boardet og DC-motoren.

 

Step 1

Klik på knappen "Udvideler" i kodemenuen i venstre side:

udvidelser 1

 

Step 2

Skriv Robotics i søgefeltet og tryk på den første:

Skaermbillede 2023 01 22 114603

 

Step 3

Du vil se tilføjelsen i kodemenuen:

Skaermbillede 2023 01 22 115122

 

Step 4

Tryk på Robotics, derefter Motors og træk den øverste kodeblok ind i din kodeblok "når programmet starter".

Skaermbillede 2023 01 22 115832

 

Step 5

Programmet ser sådan ud nu. Det betyder, når programmet starter kører DC-motoren, der er placeret på plads 1 på Robotics Bordet, rundt fremad.

Skaermbillede 2023 01 22 120356

 

Step 6

Når din motor virker er du klar til at gå videre. DC-motoren skal hver time dreje et hjul rundt i et kort stykke tid, så der falder lidt foder ud.

Tryk på "Løkker" og vælg den pilen er ud for og træk den ind i kodeområdet:

Skaermbillede 2023 01 22 120913

 

Step 7

I stedet for at motorblokken er inde i "når programmet starter" skal du sætte den ind i den nye blok. Ved "every" skriv 3600000, som svarer til en time:

 

Skaermbillede 2023 01 22 121527

 

Step 8

Motoren skal kun køre et kort stykke tid og så stoppe, for ellers falder alt foderet ud på en gang.

Tryk på "Grundlæggende", træk pauseblokken ind i dit program og skriv 500:

Skaermbillede 2023 01 22 121950

 

Step 9

Efter pausen skal motoren stoppe. Under "Robotics" og "Motors" vælg den kodeblok, der hedder "turn off Motor" og træk den ind under din pauseblok.

Skaermbillede 2023 01 22 122246

 

Step 10

Du er nu færdig med at programmere dit program. Hver time starter og stopper motoren. På den måde drejer DC-motoren hjulet i fodermaskinen lidt, så der kommer foder ud.

Skaermbillede 2023 01 22 113645

 

Step 11

Overfør koden til micro:bit ved at trykke "Hent".

 

Byg fodermaskinen

Introduktion

Man kan bygge en fodermaskine på mange måder og ud af mange forskellige materialer, man har i hjemmet. Her vil der blive vist en måde. Så hvis du ikke har den samme kasse, kop, skål eller flaske gør det ikke noget, du kan følge byggeguiden alligevel, med noget tilsvarende.

Her er et billede af den færdige fodermaskine forfra:

 

Billede1

 

Step 1

Du skal starte med at finde en plastikflaske og vaske den, så den er ren.

Klip bunden og toppen af. Toppen og det midterste stykke må ikke gå i stykker, for dem skal du bruge igen.

Unavngivet 28. januar 2023 10.00.511315

 

Tag dit midterste stykke af flasken og stil det omvendt på et solidt stykke pap. Tegn herefter cirkler i samme størrelse rundt om flasken. Fire hele cirkler er rigeligt.

Unavngivet 28. januar 2023 10.29.56

Cirklerne skal bruges til at lave en mølle, der kan dreje rundt inde i flasken.

Klip cirklerne ud. En god ide er at tage en passer og optegne cirklerne, så diameteren bliver 6 mm mindre og ikke kommer til at støde på kanten.

Lim med lilpistol et grillspyd på midten af cirkel.

Billede1

 

Klip en lille trekant ned i plastkanten over for hinanden både i topstykket og midterstykket. Når flasken skal samles igen, bliver det til huller hvor grillspyddet og møllen skal kunne dreje rundt i.

Inden du laver videre, test at den cirklen på grillspyddet, du lige har limet på, kan komme hele vejen rundt i flasken uden at støde på siderne. Hvis den rammer kanten af flasken, så klip den til.

Tag de andre cirkler og klip dem over på midten. Lim halvcirklerne på så det bliver til en kugleformet mølle.

Billede2 1

Test den kan dreje rundt eller klip til.

Billede3

Tape toppen af flasken på.

Unavngivet 28. januar 2023 11.20.021325

Tag nu din papkasse eller skotøjsæsken, stil den på en af siderne og lav et hul på midten af den side, der skal være opad. Hullet skal være i en størrelse, så flasken lige kan komme igennem. Det er meningen flasken skal hænge ned herfra.

For at flasken ikke falder ned, tag et plastikkrus og klip bunden af. Put koppen ned i hullet med toppen øverst. Nedefra mas flasken ind i koppen så den kan hænge selv.

Lim med limpistol eller brug gaffatape til at få den ene side af grillspyddet til at sidde fast til DC-Motorens ene drejende element. De skal sidde rigtig godt fast til hinanden ellers går det i stykker.

Lim DC-Motoren fast til papkassen, hvis den ikke kan nå siden, så lim en klods i en passende størrelse imellem papsiden og DC-Motoren.

Her er et billede af fodermaskinen fra bagsiden:

 

Billede2

 

Elektronikken skal kæledyret og brugerne ikke kunne se, så roter kassen, så det der oprindeligt var bunden vender mod dig. Skær en vindue ud nederst, som bliver her foderskålen kommer til at stå.

Hvis du vil pynte fodermaskinen, kan du evt. printe et billede ud og sætte på eller selv tegne en tegning.

 

Et andet eksempel på hvordan en hjemmelavet fodermaskine kan udformes, er ved at bruge en mælkekarton. Det er en fordel at bruge en mælkekarton, hvis dit kæledyrs foder er for stort til at falde igennem toppen af en flaske. Det kan også være nemmere at lave møllen passende til en mælkekarton, fordi den er firkantet, og derfor skal møllen laves ud af firkantede papstykker.

 

Billede

Brug fodermaskinen

 

Når du har bygget og programmeret din fodermaskine er den klar til brug.

Hæld foder i maskinen og find en god placering hvor fodermaskinen kan stå, som både du og dit kæledyr kan lide.

 

Opgaver

Opgave 1

  1. Lav et design til din fodermaskine, som du synes er flot.
  2. Tænk over nogle ideer til hvordan man kan gøre fodermaskinen bedre.
  3. Opdater koden så foderet bliver hældt i skålen i et andet tidsinterval.
  4. Opdater koden så der kun bliver hældt foder i skålen om dagen.
  5. Få en LED til at blinke, når der bliver hældt foder i skålen.
  6. Brug en afstandssensor til at måle om kæledyret er ved skålen. Først når kæledyret er ved skålen, skal der falde foder ned til den.