Microbit kasse

3 aktuatorer

clock 120 min
user 7. - 9. klasse
Middel
I dette forløb skal du lære om, og arbejde med, 3 forskellige aktuatorer. Aktuatorene skal kodes med en Micro:bit fra Make Code.
Materialeliste
Det skal du bruge:

Introduktion

Når du er færdig med lektionen kan du:

  • Tilkoble en Micro:bit til en Dragontail.
  • Programmere en Micro:bit fra Make Code.
  • Kender til 3 aktuatorer.
  • Få en LED til at lyse via. kode.
  • Få neopixels til at lyse.
  • Kan du tilkoble en Micro:bit til et Robotics Board.
  • Kan du gennem kode få en motor til at køre.

Hardware

LED

Førte aktuator du skal arbejde med er en LED. En LED er en lysdiode, en lille pære. Når der løber strøm gennem den, vil den lyse. LED'en har to ben, det ene er lidt længere end det andet. Pluds-benet er længst og på den måde kan man finde ud af hvilken vej LED'en skal vende. Strømmen løber gennem LED'en fra pluds-benet ud gennem minus-benet. Hvis den vender forkert lyser den ikke.

LED'er findes i mange farver. I dette sæt er der både røde, gule, grønne og gennemsigtige slags.

Hardware opsætning LED

Vælg en farve LED og sæt den i breadboardet. Fore at få Micro:bitten til at få LED'en til at lyse, skal der bruges en Dragontail. Sæt Micro:bitten i Dragontailen og i breadboardet. LED'ens lange ben skal kobles til pin 2 på Dragontailen. LED'ens korte ben skal kobles til en modstand på 220 ohm, så den ikke sprænger. Modstandens anden side skal føres til ground. Enten med en ledning eller ved at sætte dens ben direkte ned i minus-rækken.

Opstillingen skal se ud som nedenfor:

 

led

 

Software

Introduktion LED

Programmeringen foregår i Makecode.

I kodemenuen under Avanceret og Pins, vælg følgende kodeblok:

Skaermbillede 2023 04 16 114044

Træk kodeblokken ind i for altid. Ud for pin vælges P2, fordi det er den pin LED'en er koblet til Dragontailen og Micro:bitten på. Ud for til skrives 1. 1 betyder at LED'en skal lyse og 0 betyder at den ikke skal lyse.

Billede1

Overfør koden til Micro:bitten og LED'en vil lyse.

Hardware

Neopixel

Anden aktuator du skal arbejde med er en neopixel. En neopixel er en komponent, der indeholder tre lysdioder. Neopixels kan vise RGB farver. Hvis man har flere neopixels kan de sættes i en række, og man kan styre flere fra en pin på Micro:bitten. En Neopixel har 6 ben, 3 på venstre side og 3 på højre side. Signalerne løber fra venstre mod højre.

Hardware opsætning Neopixel

Micro:bitten sættes i Dragontailen og i breadboardet. Neopixlen sættes i breadboardet VCC på venstre side af den forbindes til VCC på breadboardet med en ledning. IND på neopixlen forbindes til P13 på dragontailen. Neopixlens GND på højre side forbindes til ground på breadboardet.

Opstillingen skal se ud som nedenfor:

Skaermbillede 2023 04 16 120933

 

 

Software

Introduktion Neopixels

Programmeringen foregår i Makecode.

For at kunne programmere neopixlen, skal du have et til nyt bibliotek til Makecode. Tryk på "Udvidelser" og søg på "neopixel". Tryk derefter på "neopixel":

Billede2

Du vil kunne se tilføjelsen i kodemenuen:

Billede3

Tryk på "Neopixel" og vælg første kodeblok:

Billede4

Og indsæt den i "når programmet starter", vælg pin-nummeret og skriv 1 på antal:

Billede5

Man kan både styre neopixelens farve og lysstyrke med programmering. For at programmere lysstyrken skal du finde kodeblokken "set brightness". Tryk på "mere" under Neopixel i kodemenuen, vælg kodeblokken og indsæt i programmet:

Billede6

Du bestemmer selv, hvilken lysstyrke du vil have. Hvis lysstyrken er 0, så lyser din neopixel ikke, og hvis lysstyrken er 255, så lyser din neopixel, alt hvad den kan.

Nu skal du programmere, hvilken farve din neopixel skal have fra start. Tryk på "mere" under Neopixel i kodemenuen og vælg kodeblokken:

Billede7

Og indsæt den i programmet:

Billede8

I mange programmeringssprog tæller man fra 0, så 0 er den første. Vælg at neopixlens farve er hvid fra start.

For at neopixlen får lysstyrken og farven, som du har valgt, skal du under Neopixel i kodemenuen finde kodeblokken "show" og indsætte:

Billede9

Overfør koden til Micro:bitten. Din neopixel vil lyse hvid, når programmet starter.

Hardware

DC-Motor

Tredje aktuator du skal arbejde med er en DC-Motor. En DC-Motor, kan styres med et Robotics Boardet sammen med Micro:bitten og kan med forskellige hastigheder dreje fremad eller baglens.

Hardware opsætning DC-Motor

På Robotics Boardet er der fire motorforbindelser, længst mod venstre er nummer 1. Hvis du vælger motorforbindelse nummer 1, skal du senere også vælge motor 1 i MakeCode. Forbind din motor til boardet og tilslut en batteriforsyning som vist.

 

Billede

Software

Introduktion DC-Motor

Programmeringen foregår i Makecode.

For at programmere DC-motoren skal du først installere et ekstra kodebibliotek, der skal bruges til Robotics Boardet og DC-motoren.

Klik på knappen "Udvideler" i kodemenuen i venstre side:

udvidelser 1

 

Skriv Robotics i søgefeltet og tryk på den første:

Skaermbillede 2023 01 22 114603

 

Du vil se tilføjelsen i kodemenuen:

Skaermbillede 2023 01 22 115122

 

Tryk på Robotics, derefter Motors og træk den øverste kodeblok ind i din kodeblok "når programmet starter".

Skaermbillede 2023 01 22 115832

 

Programmet ser sådan ud nu. Det betyder, når programmet starter kører DC-motoren, der er placeret på plads 1 på Robotics Bordet, rundt fremad.

Skaermbillede 2023 01 22 120356

 

Overfør koden til micro:bit ved at trykke "Hent" og motoren vil køre.