Programmering

Lav din egen foderautomat til dit kæledyr

clock 120 min
user 7.-9. klasse
Let
Lad eleverne lave deres egen foderautomat. I dette modul skal eleverne prøve deres ingeniør kompetencer af ved selv at skulle skabe praktisk bygge foderautomat til kæledyr. Kompleksiteten for programmering er lav og det praktiske arbejde i at få en ide, skitsere, udforme og teste er i højsædet.
Indhold
Det her er med i materialet:

Varighed: min. 2 lektioner af 45-60 min.

Motivation:

Den her øvelse er god til på en hurtig måde og med få råmaterialer at teste en iterativ metode af på. Det kan være en god øvelse at lave op til en emneuge. Her er fordelen at det er nemt at forholde sig til en foderautomat og man bliver guidet igennem, samtidigt med at man får lov at tænke iterativt.

Fag: Naturfag/Matematik

Emner:

  • Omregne fra millisekunder, f.eks. til sekunder eller timer
  • Ideudvikling
  • Produktudvikling
  • Iterativ proces

 Mål for undervisningen: 

  • At eleverne kan definere og bruge begrebet iterativ proces
  • At eleverne kender, og kan forklare, forskellen mellem millisekunder og sekunder
  • At eleverne kan bruge MakeCode blokprogrammering til at programmere en servomotor
  • At eleverne kan bygge simple elektroniske kredsløb med batterier og servomotor
  • At eleverne kan bruge leksionen til selvstændigt eller i gruppe at opfinde og udvikle deres egen foderautomat

Om forløbet:

Det er vigtigt at du som lærer forklarer eleverne om hvad en iterative model betyder og hvordan de skal arbejde via denne.

Eleverne bør lave og løser opgaverne kronologisk og du skal som lærer hjælpe med at understøtte de skøre, sjove og smarte løsninger, som børnene kommer med undervejs.

Det er ikke vigtigt at stå med en fuldt funktionelt foderautomat, der kan bruges til at hunden eller katten, så snart man er færdig med leksionen. Der ligger meget arbejde i at få optimeret foderautomaten, så den er robust og stabil nok til brug ved kæledyr.

Som lærer skal du som minimum sørge for papir, tape og micro:bit-kit. Men kan med fordel også inddrage andre materialer som pap til at bygge foderautomaten med.

Det skal være sjovt, frustrerende og svært på samme tid.

 

 

Debugging/Fejlfinding:

Sørg for at MicroBit’ten er tilsluttet til strøm via USB-ledning eller batterikasse.

Parring af enheder

  • Hvis ikke vejledningen i elevmaterialet ikke virker, kan MakeCode programmet gemmes manuelt under den tilsluttede Micro:Bit, man trækker hex-filen over på MicroBit-drevet på samme måde som på en USB-nøgle
  • Hvis der ønskes at bruge bluetooth forbindelse i stedet for USB, og der er problemer med dette, kan en udførlig forklaring findes under https://makecode.microbit.org/v0/reference/bluetooth/bluetooth-pairing

Kode

  • Sørg for at tiden er sat i millisekunder og ikke sekunder.

Hardware

  • Vær opmærksom på om ledningerne er sat ordentligt i fireflyen eller om de skal vendes omvendt.
  • Vær opmærksom på om batterierne er løbet tør for strøm eller tændt på selve batteri-casen.
  • Sørg for at servomotoren virker inden du sætter eleverne igang med at tegne og lave en foderautomat